2016 BALI-LOMBOK-SUMBAWA-FLORES

DAG 1: zaterdag 12 november: Bergen op Zoom – Schiphol – HongKong – Bali
zondag 13 sept: Bali
Met de trein naar Schiphol om aldaar Roland te ontmoeten en gezamenlijk de vlucht naar Hong Kong te nemen. Vertrektijd 12.45 uur. Op zondag 13 sept. Rond 07.00 uur in Hong Kong om vandaar rond 10.00 verder te vliegen naar Denpassar ( Bali).  Aankomst zondag rond 15.00 uur. Hier ontmoeten we de medepassagier Gerrit en reisleider Roland, die ons met de auto naar ons hotel in Canggu brengt. In dit surf/backpackers “Koa d’Surfer Hotel” konden we even opfrissen en ons eerste bintang tot ons te nemen. ’s-Avonds met hulp-assistent Ralph, met zijn allen uit eten bij gezellig backpackers café “Santa Berawa”, met ernaast een heerlijke ijssalon.  Hierna retour naar het hotel om daar nog paar bintangs tot ons te nemen alvorens te gaan slapen

DAG 2:  maandag 14 nov.: rondrit westkust Bali
Na een goede nachtrust krijgen we tijdens het ontbijt een uitleg/briefing over de komende reis . Hierna naar de motoren in de garage, alwaar eenieder er eentje uitkiest voor de komende weken. Eenmaal alles bekeken gaan we met zijn 5-en het verkeer van Bali verkennen en mooi tochtje maken aan de westkust van Bali. Tijdens de lunch krijgen we echter een pak regen op ons dak, maar gelukkig droog onder afdakje met heerlijke nasi en sateh. Tijdens de terugweg naar hotel hielden we het de laatste 500 meter niet droog en als het regent in Bali komt het ook met bakken vol uit de lucht vallen. Geen regenkleding bij, dus tot op de draad nat geregend. Gelukkig in hotel alles kunnen drogen en daarna met zijn allen uit eten gegaan bij restaurant “DEUS EX MACHINA”. Dit prachtige restaurant is echt iets voor surfers en bikers, met heerlijk eten en leuke live muziek.

DAG 3: dinsdag 15 nov.: Canggu – Padang Bai
Vandaag vertrekken we via een rondrit over Bali, rondom de hoogste berg / vulkaan De Guning Agung (3100m), richting het havenstadje Padang Bai. Na een goede lunch aan het Batur meer met uitzicht op de vulkaan, rijden we via mooie vergezichten door leuke kleine dorpjes. Hier krijgen we echter een flinke hoosbui op ons dak. Wegen veranderen dan spontaan in rivieren, wat toch ook wel weer iets van charme heeft om hierdoorheen te rijden. Na een schitterende afdaling richting de kust, mooi op tijd in Padang Bai om kleren te drogen en de bintangs tot ons te nemen. Met Roland een taxi genomen om Jos en Greet in Candidasa te bezoeken en wat Nederlandse pepernoten af te geven. Op tijd terug om gezamenlijk wat te gaan eten in het kerti beach hotel, alwaar we ook verbleven.

DAG 4: woensdag 16 nov.: Padang Bai – Kuta (Lombok)
Na het ontbijt pakken we in en gaan bijna direct de ferry op. Lombok zien we in de verte, maar is toch nog zo’n 4 uur varen. Na aankomst rijden we via kleine binnenweggetjes langs de zuidkust. Via de heuvels van Bongas: Bremi en Pandaleman kijken we mooi uit op de Indische Oceaan. Aan het eind van de middag arriveren we in surfparadijs Kuta. Hotel “family House” ziet er voortreffelijk uit met een schitterende kamer. Leuk druk stadje met vele winkeltjes en heerlijke eettentjes.

Dag 5:  donderdag 17 nov.: Kuta – Maluk ( Sumbawa)
Deze ochtend rijden we via de adembenemende kustweg naar het oosten, alwaar op traditionele wijze zout word gewonnen uit het zeewater. In het regionele plaatsje Keruak, wat een centrum is voor de gehele regio, is een plaatselijke markt, wat we even bezichtigen. Hierna rijden we verder langs de kustweg naar het noorden, om bij Labuhan, de ferry te nemen naar Sumbawa. Na wat aanlegproblemen rijden we via de heuvels van Sebunyil naar zuid-Sumbawa, alwaar we in het hotel te Maluk inchecken. Whales & Waves is een splinternieuw resort in “the middle of nowhere”, maar een mooi strand, verfrissend bier , goed eten en na afloop een heerlijk chocolade taart en cappucino als toetje.

Dag 6: vrijdag 18 november: Maluk – Sambawa Besar
Na en heerlijke nachtrust op het resort vertrekken we in alle vroegte om een lange rit door Sumbawa aan te vangen. Een groot gedeelte gaat onverhard, maar al op diverse plekken zijn ze volop in de weer om een beter asfalt neer te leggen. Grotendeels blijft het ongerepte natuur waardoor we heen rijden richting het noorden, via de berg Gerungan, om aan te komen in Sumbawa Besar, ook de grootste stad van het eiland (relatief gezien). Het parkeren van de motoren is achter het Samawa Transit Hotel, direct tegenover de landingsbaan van het vliegveld, wat overigens zeer rustig overkwam. Na opfrissen en enkele bintangs , richting centrum gelopen om aldaar in een zeer ongezellig restaurant toch een heerlijke Indonesische maaltijd te nuttigen

Dag 7: zaterdag 19 november: Sumbawa Besar- Bima
Vroeg op om de drukke stad te verlaten en via de mooie azuurblauwe kust over goed geasfalteerde wegen en mooie bochten richting Bima te rijden. Eerst zien we in de verte het mooie eiland Moyo liggen, daarna via de bergpas van Doro Wero via Dompu komen we in Bima aan. Hotel Marina ligt midden in het centrum met een grote parkeergarage onder het hotel. Via de bewaking aldaar gelijk een aantal Bintangs besteld, daar dit normaal hier niet te verkrijgen is. Mooie kamer en na opfrissen,  wat bintangs de straat ingelopen om in een klein restaurantje ons te voorzien van wat aangewezen voedsel  uit de vitrine.

Dag 8: zaterdag 20 november:  Bima – Lubuan Bajo
Vandaag vroeg opgestaan om via de bergpas  Dora Dario richting Sape te gaan. Na wat formaliteiten de ferry op om aldaar de gehele dag ( 8uur varen) op te verblijven.  Een saaie oversteek, maar het hoort erbij! In de late namiddag arriveren we in Labuan Bajo, Het “green hill boutique” hotel ziet er goed verzorgd uit en ligt tegen de heuvel, alwaar men een mooi uitzicht heeft over de haven.  Het restaurant is uitstekend om de eerste bintangs tot ons te nemen. Tevens de eerste was weggebracht naar de wasserette, daar we hier paar dagen verblijven. Uit eten gaan we echter recht tegenover het hotel, alwaar het  uitstekende en druk bezocht Italiaans restaurant “mediterranano” zich bevind.

Dag 9: 21 november:  Rinca – Komodo
Na een heerlijke nachtrust en ontbijt, de boot genomen naar het eiland Rinca. Hier een rondwandeling gemaakt in de hitte om de bekende komodo varaan te gaan bekijken. Ook deze hadden last van de warmte en lagen heerlijk te ontspannen in de schaduw. In de middag een mooi verlaten eiland aangelegd om aldaar de onderwater wereld van Flores te bekijken. Terug in Labuan Bajo de was opgehaald en een heerlijke pedicure genomen. In de avond bij het hotel het diner genomen met een prachtig uitzicht met ondergaande zon in de haven.

Dag 10: 22 november:  Lubuan Bajo – Bajawa
Heerlijk geslapen in het Greenhill Boutque Hotel. Tijdens het ontbijt werd ik verrast door een prachtige taart ter ere van mijn 59ste verjaardag. Prachtig maar net iets teveel , maar het personeel wilde het feestelijke maal wel delen. Daarna de motoren ingepakt en via vele bochten de lunch in Ruteng genuttigd. ’s Avonds arriveren we  na een lekker buitje onderweg in Bajawa. Hotel Happy Happy doet wat eenvoudig aan, maar ach nadat de koerier ons de nodige pilsjes heeft gebracht is het hier heerlijk vertoeven. Eten doen we in een grote zaal van een restaurant, maar verder valt er weinig te beleven en drinken we er nog een paar op het terrasje voor het hotel, alvorens we gaan slapen.

Dag 11: 23 november:  Bajawa – Moni
Happy Happy was eenvoudig, maar heerlijk geslapen en na redelijk ontbijtje de motoren gepakt en via het traditionele Ngada dorp via de kustweg richting Ende gereden. Hierna de bergen ingereden naar Moni, een klein plaatsje en naar een heel klein Waranti questhouse, Echt een dorpje voor backpackers, die de volgende ochtend de 3 kleuren meren willen bezoeken. Iets wat Wij ook gaan doen dus vroeg op en niet lang na het eten het bedje opzoeken.

Dag 12: 24 november: Moni – Riung
Vroeg op en met de motoren in het donker en slechte verlichting richting 3 kleuren meren gereden. Helaas wat bewolkt, maar toch na flinke klim, de zon op zine komen boven de 3 meren. Een ieder met een andere kleur door het vulkaan gesteente. Daarna ontbijt en alles ingepakt om richting Riung te rijden. Mooie rit en op tijd in Riung bij “hotel” Pondok SVD, een soort kerkelijke stichting , die mooie kamers verhuurt. Beetje lawaaierige generator, maar weinig last van gehad. Na enkele bintangs, te voet naar de haven gelopen om aldaar te dineren. In het donker teruggewandeld en bedje opgezocht.

Dag 13: 25 november: RIUNG
Na het ontbijt met de boot vertrokken richting de vliegende honden. Een prachtig gezicht, zeker als de vuilniszakken tot leven komen na onze rustverstoring. Hierna naar een heerlijk verlaten tropisch eilandje alwaar we heerlijk relaxed, snorkelend konden wachten op de BBQ met de gevangen barracuda. Het verblijf in hotel Pondok SVD was voortreffelijk ondanks de lawaaierige generator.

Dag 14: 26 november: Riung – Ruteng
Deze dag begon met een stevig ritje off-road langs de noordkust van Flores. Sporadisch door kleine gehuchtjes, alwaar de kinderen ons enthousiast begroeten. Het laatste stukje gelukkig verhard, daar er een stevig regenbuitje ertoe bracht om regenklding aan te trekken. Een mooi hotel FX72 verwelkomde ons en konden we gelukkig onze kleren drogen. Eenvoudig maar functioneel en prachtig uitzicht over de rijstvelden, de Manggarai genoemd

Dag 15: 27 november:Ruteng – Labuhan Bajo
Eenvoudig ontbijtje, en hebben geen haast. Na kleine wandeling de motoren gepakt en de eerder genomen weg van dag 9 andersom gereden. Toch zie je dan een geheel andere omgeving met misschien nog wel scherpere bochtenwerk. Na een flInke regenbui wederom in Labuhan Bajo gearriveerd . Hier de nodige pilsjes genomen en heerlijk gedineerd in het restaurant bij het hotel.

Dag 16: 28 november: Labuhan Bajo -Bima
In de vroege ochtend de ferry genomen, zodat we op het eind van de middag weer in Bima in Samawa Transit Hotel aankomen, recht tegenover het vliegveld. Hier heerlijk pilsen en in het hotel ons diner tot ons nemen.

Dag 17: 29 november: Bima – Sumbawa Besar
Na Bima te verlaten rijden we langs de kust over zandpaadjes door kleine verlaten dorpjes. Aan het eind van de dag komen we wederom in Samawa Transit Hotel terecht.

Dag 18: 29 november:  Sumbawa Besar – Bayan (lombok)
Na een mooie rit langs de kust komen we aan bij de ferry, die ons terug naar lombok brengt. Hierna een schitterende rout via de oost-noordkant van de vulkaan Gunung Rinjan. Hele leuke op en neergaande weg, die we vervolgens afsluiten om de berg op te gaan en te belanden in het schitterende Bayan, bij Rinjani Mountain Garden.

Dag 19 : 30 november BAYAN
Vandaag een dagje zonder motor en een wandeling gepland door de rijstvelden en omgeving van Bayan. Hierbij een bezoek aan de mooie waterval, alwaar er eentje genoeg was, daar er plots een stevige regenbui over ons heen fermde. Teruglopen weas geen optie, zodat de eigenaresse van ons verblijf ons met de auto kwam ophalen. ‘s-avonds hier heerlijk gegeten en na een paar pilsjes op het balkon naar bed gegaan.

Dag 20 : 1 december Bayan – Legian
Vandaag vroeg vertrokken om via de noord-oostkust van Lombok naar de ferry te gaan. Hierna de rit over Bali naar het huis van Roland in Canggu genomen. In het drukke verkeer van Denpassar was het moeilijk om in het donker elkaar bijeen te houden. Toch kwamen we er met zijn allen doorheen, om bij Roland een pilsje te kunne nuttigen en de motoren aldaar achter te laten. Vandaar met de auto naar hotel te Canggu om  vervolgens na eindje te lopen in gezellig restaurant te eten en wat te blijven hangen.

Dag 21 : 2 december  Canggu
Vandaag een rustdagje om alvorens ons voor te bereiden op de terugreis. ‘s-Ochtends een kleine wandeling naar het strand, daarna met de taxi naar Kuta voor lunch en daarwat rondgewandeld. Wat laatste roepia’s ingewisseld voor lokale snuisterijen. ‘s-avonds met zijn allen gedineerd en afscheid genomen van Ralph. Dit weer heerlijk in het Deus restaurant van Canggu.

Dag 22 :  3 december Canggu   – Amsterdam
Na alles weer ingepakt te hebben, iets na de middag richting het vliegveld. Hier ingecheckt en de vlucht naar HongKong genomen. Daar een snelle overstap, die we helaas misten. Er zat niets anders op als na wat geregel en onkostenvergoeding het hotel op het vliegveld te nemen. Na een paar dure pilsjes toch heerlijk geslapen en uitgebreid ontbijt kunnen nemen. De verlate vlucht naar Amsterdam was perfect en zo konden we uitgerust weer voet op Nederland zetten.