2009 BALTISCHE STATEN

zondag 31 mei – zondag 14 juni 2009

Dag1: Bergen op Zoom – Rostock 750 km

Vanmorgen om 5 uur opgestaan. Peter was precies op afgesproken tijd?, zodat we rond half 7 konden vertrekken.
Via Moerdijk, Utrecht naar Apeldoorn gereden. Daarna Hengelo en via de Duitse grens naar Osnabruck. Zo om het uur gestopt voor peukje en benzine en de maag te vullen. daarna richting Bremen waarna de weg voor zo’n 70 km naar Hamburg tal van wegversmallingen had. Dit remde ons tempo, maar bij Lubeck toch maar besloten om door te rijden naar Rostock. Na 750 kilometer waren we hier rond 16.00 uur, dus een leuk gemiddelde. Volgens de TomTom zelfs 115 km/uur .Met een topsnelheid van 136. In dit Hanzestadje aan de Oostzee al snel een leuk backpackers hotel gevonden.”Hotel Greifennest”(www.greifennest.de).
Hier de spullen gedeponeerd en met de motor naar terrasje gereden om een paar heerlijke koude kletsen tot ons te nemen. Na de opfrissing de stad ingelopen en op aanwijzing van de hoteleigenaars naar een Cubaans Restaurant gegaan. Hier heerlijk gegeten; Wel pittig en met vieze bonen, sowieso daar geen liefhebber van!. Samen met de heerlijk frietjes smaakte de pittige gehaktschotel ons allerbest maar konden niet alles op. Hierna koffie om de volle maag een beetje op gang te brengen. Daarna een wandeling gemaakt daar ons een ander café nog niet kon boeien en we het eten even wilden laten zakken. Vele oude grote gebouwen die wel degelijk strak opgeknapt zijn na de omwenteling van 1989. Aan het water was het een drukte van wel op de terrasjes. Hier doorgelopen en even over de aanwezige kermis gelopen. Vreemd dat hier na iedere attractie een biertent is te vinden! Ook deze links laten liggen en nog even na een heel slecht bandje gekeken en geluisterd om dan toch maar snel weg te lopen. Op het grote plein bij het Rathaus een grote Rostocker voor laten zetten en Peter een dubbele whisky. Hierna richting hotel gegaan daar de vele km’s toch wel in onze benen zaten. Peter wist zijn eigen hier op de hotelkamer op te sluiten in de badkamer. Met geen mogelijkheid de deur open te krijgen. Niemand aanwezig in het hotel dus de politie maar gebeld. Immers schade wilden we niet maken! Net voordat de politie arriveerde sprong Peter uit zijn benarde positie. Iets elektronisch hield de deur gesloten, maar gelukkig opgelost en tevreden gaan slapen.

Dag2: Rostock – Stettin 350 km

Peter zijn km teller begaf het al na enkele meters dus waarschijnlijk toch te hard gereden gisteren. Via de kust van de Oostzee naar de Poolse grens gereden. In Straisund aan de Oostzee een heerlijke koffie genomen op het mooie stadpleintje. Daarna onderweg bij een wegrestaurant zagen we een hoop motoren staan , dus hier bijgeschoven en zo rond half 2 een zigeunerschnitzel mit bratkartofflen genomen. Daarna reis voortgezet. Even voor de Poolse grens wel heel slecht wegdek met putten, gaten, bobbels maar Polen trok ons aan dus doorgereden. Aan de grens niemand te zien en volgens TomTom hield de weg op! Andere kaart erin en helaas geen communicatie meer, dus verder op de kaart gaan rijden..Jammer! De eerste beste stad gekozen om de avond / nacht te gaan doorbrengen: Szczecin oftewel Stettin!. Hier op de kamer een 0.5 pilsje laten brengen door een lieftallig kamermeisje. Dit herhaald en even heerlijk tukje gedaan. Hierna de stad Stettin ingewandeld.
Op aanraden van de Novotel receptie naar een boulevard gewandeld alwaar een paar leuke cafekes waren. Hier eerst buiten een paar pilsjes genomen, maar al vlug werd het iets te frisjes. Dus verder gewandeld naar een leuk restaurant alwaar we een heerlijke pfeffersteak genomen hebben. Daarna nog even naar een uitgaanswijk van Stettin gewandeld. Hier was het ook pinkstermaandag, maar niet echt druk zodat we het ook vlug gezien hadden. Met de taxi ons voor 1 euro naar het hotel laten brengen, dus voortaan dit meer doen.

Dag3 Stettin – Sopot ( Gdansk) 360 km

Vanmorgen rond half 9 opgestaan met een heerlijk zonnetje en dus buiten ons ontbijtje genuttigd. Tegen 10 uur op de motor gestapt na alles opgeladen te hebben en de TomTom veilig opgeborgen omdat deze sinds de grens met Polen niets meer van wegen liet zien ondanks de test van mijn oost-europakaart thuis. Nu dus maar op de kaart gaan rijden wat zeker geen probleem zal opleveren.. De weg naar Gdansk was in het begin zeker niet iets om over naar huis te schrijven maar gelukkig al snel beter. Immers een lange weg te gaan!!  Via de E28 de noordkust van Polen gevolgd., met enkele leuke stops, waaronder koffie van een gele Russische?? Nooit van gehoord maar zag er leuk uit en heerlijk koffie met zoet gebak. Even voor Gdansk naar de kust gereden om aldaar de kustlijn / boulevards te volgen. In Gdynia dachten we al in Gdansk te zijn, maar dit bleek slechts nog maar een grote voorstad met een leuke haven, alwaar we bij The Pirates Of The Cariben even een stop inlasten.
Even voor Gdansk een hotel opgezocht daar hier in Sopot het uitgaansleven van Gdansks plaatsvind. Midden in de bossen van Sopot een leuk hotel gevonden. (http://www.hotelopera.pl/) Na een paar pilsjes in het zonnetje een douche genomen en de stad ingewandeld. Hier leuke winkel annex uitgaansstraat. Deze uitgelopen tot aan de pier en deze in het donker helemaal afgelopen tot 520 meter in de Oostzee. We hadden een mooi siouxi restaurant gezien dus daar maar heen gelopen om ons op indianse wijze van een heerlijke ribsteak te voorzien.  geweldig hoe dit smaakte!! En na de koffie nog even naar leuk tentje gezocht , maar bij de LU bleek ondanks de ladies-night het toch wel zo op dinsdagavond in juni wat tegen te vallen. daarna nog enkele andere pubs bezocht maar het was niet echt de uitgaansavond aldaar dus op tijd het rustige hotel in de bossen opgezocht.

Dag4: Sopot – Olsztyn 200 km

Rond half na een ontbijtje vertrokken met wat zware bewolking. Dus regenpakken aan gedaan. Door Gdansk was het een grote drukte en vele slechte wegen tot ver buiten de stad. Na een paar stops in Ostroda aangekomen. Hier aan het meer een Giros schotel tot ons genomen. Om vanuit hier nog een kleine rit te maken. In Olstzyn aangekomen moeilijk een hotel te vinden. Had een paar namen maar konden die niet vinden Zelfs de taxi chauffeur verbleekte? We wilden iets dichterbij het centrum dus uiteindelijk toch iets gevonden Hotel Kopernick (http://www.kopernik.olsztyn.pl) was uitstekend! Na een verfrissing even op bed bijgekomen en daarna de stad ingewandeld. De lounge muziek uit een cafeeke trok ons wel aan dus hier even wat gedronken alvorens restaurant op te zoeken. Toevallig kwamen we alweer bij een Sioux-restaurant binnen dus dezelfde keten als gisteravond en dezelfde menu kaart. maar gelukkig ook hier wat anders van de kaart kunnen vinden en het ons heerlijk laten smaken. Verboden te roken deed ons koffie te gaan nuttigen in de Schotse Pub. Was gezellig dus grote tijd blijven hangen daar peter de whiskey goed liet smaken. Daarna even verder gelopen en een paar kroegjes met live muziek bezocht. Beetje huiskamer sfeer maar best goeie poolse rock in leuke sfeer. Al met al toch weer laat dus rond half 2 ter bedde gegaan

Dag5: Olstyn – “Wolfsschanze” – Bartozyce 160 km

Gelukkig met zonnetje en strak blauwe lucht opgestaan. Na het ontbijt zagen we echter al donkere wolkjes dus toch maar regenkleding aangetrokken. Peter was nog niet echt happy met zijn “Change Oil” indicatie dus niet echt op zijn gemak op de motor gestapt. Onderweg dus maar een liter olie gekocht en bijgevuld. Indicatie ging niet weg helaas!Maar peter ontdekte toch een nivo glaasje wat hij nog nooit gezien had. Nu dus teveel olie en wat aftappen. Alles dus voor niets omdat de monteur vergeten was de computer van zijn Bulldog te resetten. Verder gereden naar Het bunkercomplex alwaar Hitler de 2e wereldoorlog heeft doorgebracht en zijn beslissingen heeft genomen “De Wolfsschanze”. Een enorm groot gebied midden in de bossen met tal van wel hele dikke bunkers wat best wel indruk maakte omdat hier vanuit dit dorp van bunkers eigenlijk alles in de WO II is geregeld. Hierna  weer op de motor gestapt en richting Russische grens gereden. Rond 1600 uur in Bartoszyce gestopt en een hotel gevonden midden in de winkelstraat (www.hotelbartis.pl ) Even gerelaxed en daarna dus maar wat gaan eten in het centrum. Een uitgestorven stadje en alles gesloten! . na een kleine wandeling door het centrum eindelijk een restaurant gevonden wat niet veel voorstelde, maar waar we wel iets te eten kregen. Dit smaakte echter van geen kanten, maar ja we hadden wat binnen. Na de koffie nog even rondgekeken maar overal zo stil als iets! Totdat we ergens muziek hoorden en waar wat jongelui buiten stonden. Daar even gaan kijken maar wat een deusjes bij elkaar! De plaatstelijk boeren en boerinnen waren hier feest aan het vieren met wat karakoa. Hier 2 pilsjes gedronken omdat we  ons zeker niet prettig vonden staan. Zo dus maar vlug op tijd naar hotel gewandeld en daar op de kamer nog even een afzakkertje genomen om daarna in slaap te vallen.

Dag6: Bartoszyce – RUSSIA – Riga 460 km

Al vroeg uit de veren wat goed uitkwam, daar we een lange zware rit voor de boeg hadden. Het weer zag er wederom niet echt mooi uit dus veel bewolking en wat enkele druppels dus wederom goed in het pak gehesen om te kunnen vertrekken. Al na een km of 25 bereikten we de grens met Rusland. Hier een hoop ellende met papieren invullen – opnieuw invullen en allerlei soorten van bureaucratie, zodat we zeker meer dan een uur hier oponthoud hadden om daarna verder door Rusland te kunnen rijden. Al vrij snel bereikten we de grote stad Kaliningrad. Hier mis gereden daar we totaal geen borden meer konden lezen . De stad Sovietsk stond nergens aangegeven!! Ja misschien met rare Russische letters zodat we een beetje op goed geluk de weg vervolgden door de stad. Eindelijk zagen we iets wat erop leek en deze gevolgd. Hierna kwamen we op de goede snelweg terecht. Gelukkig na de vele kuilen en gaten in de stad een prima snelweg die we zo’n 75 km moesten volgen. daarna gelukkig de afslag gevonden naar het noorden toe.
Verder in Rusland niets te zien als kale vlakten met paarse lupina velden. Geen enkel dorpje enkel een paar verlaten boerderijtjes. Aan de grens met Litouwen eindelijk in Sovietsk terecht gekomen om aldaar wederom een anderhalf uur de grensformalitieiten in te vullen en te wachten. In Litouwen konden we op een rechte lange weg heerlijk doorrijden, alleen geen Litouws geld op zak en pinnen is was hier moeilijk / onmogelijk. Dus verder naar Letland gereden. De rechte lange weg naar het noorden schoot ook hier lekker op zodat we toch maar besloten om te proberen Riga te halen. Na 460 km in totaal 10 uur onderweg geweest kwamen we Riga binnen. Hier eerst de tanks volgegooid en een smakelijke hamburger genomen. Het hotel (www.hotel-viktorija.lv) hadden we vrij snel gevonden maar na een kleine relax, douche en uur tijdsverschil liepen we pas tegen 2300 uur de stad in. Hier gelukkig nog een restaurant kunnen vinden wat open was en daar heerlijk gegeten. Daarna het uitgaansleven opgezocht wat onvoorstelbaar mooi was. Tenminste voor de playboy hebben ze hier maar uit te kiezen. Beetje jong allemaal maar wel ontzettend mooi dus. Toch gezellig kunnen kletsen en het langzaam licht zien worden. Rond 5 uur hadden we het wel gezien zodat we rond 6 uur ons bed indoken.

Dag7: RIGA

Vanmorgen zo tegen 10 uur wakker geworden van het verkeer op straat. Gelukkig maar want rond 11 uur kwam drosma onze plaatselijke gids al aan de hoteldeur. Net klaar met opfrissen na 4-5 uurtjes slapen, wat gaan ontbijten op het hoekje van de straat naast het hotel. Dit liet ons wel smaken en daarna met Drosma de stad ingewandeld. Hier een mooie route langs de vele gebouwen en bezienswaardigheden gewandeld. Een goed uitleg was wel lekker dus gezamenlijk ergens koffie onderweg en daarna een pizzaatje genomen. Aan het eind van de middag hadden we het wel gezien en waren we aan rust toe. In het hotel een klein tukje gedaan , gedouched en gereed om Riga te ontdekken op zaterdagavond. Eerst eten en dan als kroegtijgers tekeer gaan in deze mooie natuurlijke stad!
De stad ingewandeld en onderweg naar leuk restaurant gezocht. Toch maar besloten om naar The Old Fred te gaan daar het daar heerlijk smaakte en het er gezellig was. Ook nu weer ondanks dat de menukaart niet overliep van vele keuzes. Hier toch wederom heerlijk gegeten en na afloop een lekkere bak koffie genomen. Daarna helaas was het al 23.30 uur en hadden eigenlijk afgesproken met Drosma, maar dat zou om 2300 uur zijn. Dus die zat weer lekker thuis? daarna de oude stad maar ingewandeld op zoek naar wat gezelligheid. Ditmaal ondanks de zaterdagavond vele malen minder dan gisteren maar toch wel leuk keldertje gevonden met leuke muziek. Daar even gebleven om te zien hoe tal van verschillende shots werden gemaakt en genuttigd. Hierna terug naar De madhouse, maar ook hier stukken rustiger als de dag voorheen. Toch wat kunnen kletsen met Noorse studenten tot 04.00 uur om dan met taxi naar hotel te gaan en heerlijk te gaan slapen.

Dag8: Riga

Een druiliger dag met continue zachte regen brrrrr. Toch rond 11 uur opgestaan en op de hoek een lekker bakje koffie gaan drinken. Een ontbijtje zat daar niet meer in maar vervolgens richting station gelopen om iets leuks te vinden voor ons ontbijtje. Helaas weinig te vinden zodat we rond 1 uur aan de rijst met een soort van gehaktstaaf zaten , wat overigens wel smaakte. Daarna achter het station naar de grote hallen gewandeld alwaar het dagelijks markt is. Hier ook ontdekt dat hier dus juist niet veel van de natuurlijke schoonheid valt te genieten armoe troef maar wel enorme hallen met vissoorten, allerlei vlees en nog wat kraampjes met prularia en kleding van uit het Russische tijdperk. Het mooie gebouw aan de overkant lokte ons. Deze academie voor natuurkunde, ook wel De Taart van Stalin genoemd zag er bijzonder uit en we besloten om hier naar boven te gaan Op zo’n 105 meter hoogte een schitterend uitzocht over de stad gekregen. Hierna door de regen even een grote V&D-achtige winkel binnengelopen, alwaar we zagen dat de prijzen gelijk als in Nederland waren, dus niets gekocht.  Bij Old Fred koffie gaan drinken en daarna richting bluescafe gelopen. deze was jammer genoeg gesloten maar aan de overkant bij Cafe Stelsin was het ook gezellig. met Roland Garros finale op de achtergrond. Buiten viel plots een dode vogel zonder hoofd voor ons voeten tijden een rookpauze. Dit gaf ons een raar gevoel zodat we maar besloten om ons op te gaan frissen in de hotelkamer.

Dag9: Riga – Kruisberg – Vilnius 360 km

Rond 10 uur vertrokken na een ontbijtje bij de bakker aan de overkant van de straat. Hierna de stad uitgereden via dezelfde weg als heen daar we in Litouwen De Kruisberg wilden bezoeken. Hier tal van foto’s gemaakt van de meer dan 25000 aanwezige kruizen. Even met een paar belgen gepraat die ook op de motor daar waren , maar wel per boot vanaf Kiel , de watjes! Hierna de motor opgestapt om door te rijden voor een bakje koffie.  Onderweg vanaf Panavyzes naar Vilnius mooie snelweg maar even krap in de benzine gekomen. Gelukkig net op tijd tankstation gevonden. Te 17.00 aangekomen in Hotel Holiday Inn.  (http://www.holidayinnvilnius.lt) Na een opfrissing in het wel luxe hotel, de stad ingegaan en wat foto,s gemaakt oa van Frank Zappa. Daarna leuk terrasje en wat gegeten. Later op de avond in cafe Bobo met Belg uit Mol wat gekletst om ons daarna met taxi te 02.00 uur naar het hotel te laten vervoeren.

Dag10: Vilnius – Augustov 270 km

Heerlijk uitgeslapen en rond 11.00 uur vertrokken. Mooie weg genomen langs tal van meren die er mooi bijlagen in het zonnetje. Aan het meer heerlijk koffie genomen om verder te rijden door de mooie natuur hier in zw- litouwen. In Polen werd de weg stukken minder met vele putten en spoorvorming. In Augustuv gestopt daar het al laat op de middag was. Gelukkig wel een uur eerder dus mooi op tijd om hotelletje te zoeken. Vrij snel gevonden aan het riviertje van het toeristen dorpje, maar hotelkamer was nu niet echt je van het. (http://www.karmel.augustow.pl) Aan het water een paar pilsjes genomen en ons opgefrist. Het dorpje was s’avonds wat uitgestorven maar toch heerlijk gegeten in een kelder van een café. Daarna in een grote speelhal ( tent) even wat spelletjes gedaan om daarna een kroegje in te duiken. Gezellig dat de barkeeper zijn gitaar erbij pakte en wij een soort van kwis deden over welk nummer . Daarna in hotel op balkon wat vreemde gasten tegengekomen die wij totaal niet snapten, alvorens in slaap te vallen op de krappe kamer.

Dag11: Augustov – Piotkrow Trybonalski 415 km

Vroeg op en dus maar snel naar het ontbijt. Binnen zat het vol knasse knarren dus maar buiten gaan zitten voor ons ontbijtje. Met wat bewolking vertrokken we rond half 10. Redelijk door kunnen rijden naar Warschau. Hier een hoop drukte en vele files en dat zo vroeg in de middag  Paar keer mis gereden maar gelukkig toch de weg kunnen vinden naar het zuiden toe. Onderweg nog koffie besteld wat zeker 3 kwartier duurde alvorens het smakeloze bakje voor ons neus werd gezet.  In het vreemde spookstadje met zeker rare naam gestopt daar het eind van de middag was en we reeds 410 km hadden gereden In totaal dus al 3250 km op het ijzeren paard. Het hotel was echt iets van voor de oorlog maar de kamer was ons goed genoeg na de lange reis. (http:www.trybunalskie.pl). Beetje laat naar de stad dus vele restaurants al dicht gelukkig eentje bereid om ons nog een schnitzel te geven wat heerlijk smaakte. In café Sky bar was het redelijk druk dus daar paar afzakkertjes en daarna bed opgezocht.

Dag12: Pilotroc Trybunelski – “Ausschwitz” – Kalowice 275 km

Tijdens het ontbijt zagen we al de eerste dronkenlappen over straat lopen Immers het was een  nationale feestdag Onderweg bij een vliegtuig gestopt om aldaar koffie te nemen. Een nichterige harley-rider bleef ons voorrrijden maar zijn open pijpen deed ons besluiten om maar voorbij te gaan. Rond 1 uur in de middag kwamen we bij het concentratie kamp “Ausschwitz” aan. Indrukwekkend om dit eens te bekijken. Zeker met het kamp “Birkenhof” erbij onvoorstelbaar en koude rillingen. Tot half 6 hier rondgelopen en stil weggereden naar Kalowice om daar een hotel te vinden. Het grootste gebouw trok ons aan en bleek een chique hotel te zijn. (http://www.qubushotel.com)Op de bovenste 27ste verdieping een paar pilsjes genomen en genoten van het uitzicht over de stad. Zelf sliepen we een paar verdiepingen lager maar was tevens prachtig uitzicht. In de stad wat gaan eten met koffie en daarna in kelder café even doorgezakt. De minibar in het hotel gaf ons nog een lekkere whiskey om heerlijk op de luxe bedden in slaap te vallen.

Dag13: Kalowice – Swierzawa 315 km

De dag begon mooi maar al vlug hele donkere wolken in de verte, dus maar vlug gestopt om regenkleding aan te trekken. Nog maar net gestopt of de hagelbui kwam over ons heen, dus even gewacht. Verder gelukkig droog gehouden ondanks de bliksemschichten in de verte. Tijdens tankstop regende het pijpenstelen dus ook hier even gewacht. Rond 3 uur in wegrestaurantje even onze magen gevuld om vandaar naar B&B Zorza Poranna gerijden. Een leuk optrekje van motormaatje die hier sinds 2 jaar zijn zaakjes in orde heeft,  Na verwelkoming heerlijk gedouched en een nog betere Lasagna van Randi voorgeschoteld gekregen. Inmiddels staat onze teller op 3850 km en nog zeker een eindje te gaan. ‘s-avonds heerlijk bijgekletst, na ze 2 jaar niet gezien te hebben. Gezellig met een paar pilsjes om daarna in hun B&B in slaap te vallen.

Dag14: Swierzawa – Kassel 610 km

Heerlijk geslapen en Herman verwende ons met een ontbijtje zoals we nog niet in ieder hotel gehad hadden FIRST CLASS !! Daarna afscheid genomen en vertrokken via de zuidgrens van Polen naar de Duitste Grens richting Dresden. Redelijk op kunnen schieten zeker op de Duitse autobaan. Zo tegen 5 uur zaten we bij Kassel dus daar een hotel gezocht na ruim 600 km. (http://www.stadthotelkassel.de). Hier midden in de stad iets gevonden en dus eerst zoals gewoonlijk op een terrasje in het zonnetje een paar pilsjes genomen om ons daarna op te frissen. Hierna naar een Italiaan gewandeld waar we het slechtste voedsel van onze reis kregen voorgeschoteld zo eenvoudig en een smakeloos biefstukje. Nog even hierna naar een lounge tent geweest maar het echte uitgaanswereldje van Kassel niet verder opgezocht en dus maar gaan slapen.

Dag15: Kassel – Bergen op Zoom 450 km

Na een goed ontbijtje vertrokken via de autobaan naar Dortmund. Hier plots de gehele weg afgesloten dus door de stad omrijden. Gelukkig met de motor zodat iedereen ons voorbij liet gaan. Met de auto zeker 2 uur oponthoud gehad. Nu viel het wel mee dus konden we even verder weer de snelweg op. Na het Ruhrgebied, richting Venlo en dan via de bekende weg Eindhoven, Tilburg, Breda om eerst even bij van de Valk in Gilze onze magen te vullen. Om half 6 thuis !!! en dus gelukkig een paar koude juupies!!! Gereed in de koelkast, waarna het uitpakken geblazen was.