1998 Frankrijk “Le Tour d’Orange”

Het WK-voetbal lokte ons naar de Middellandse Zee

Hallo Vulcaniers!

Ik heb dit jaar (helaas) nog geen enkel Vulcan-treffen kunnen meemaken. Dit komt deels door mijn werk, continue-dienst, en deels door het slechte weer. Ja, ik ben eigenlijk wel een mooi-weer rijder. Maar dit jaar had ik grote plannen. De Vulcan aan de ultieme test onderwerpen: Zuid Frankrijk; de Ardêche, Cote d’Azur en de Alpen. Eigenlijk lag Ierland of Schotland in de lijn der bedoelingen, maar het WK-voetbal lokte ons naar de Middellandse Zee.
Een vriend van me, Jan, had toestemming van z’n vrouw gekregen om er een weekje tussenuit te knijpen. Hij is de trotse bezitter van een Yamaha Virago 750. maar eerlijk is eerlijk; zijn fiets deed niet onder voor m’n Vulcan 800!

Woensdag 17 juni 1998:
Om 09.00 uur vertrokken vanuit Bergen Op Zoom,
gewapend ,met een tentje, slaapzakken, kleding en tickets voor Nederland – Zuid-Korea. Ook de oranje vlaggen ontbraken niet: Elk een fier wapperend doek achter de sissybar. Via Brussel, Mons, Reims en Troyes arriveerden we tegen de avond in Nevers.
Dit waren 650 km over de zogenaamde N- en D-wegen. Best goed te doen, enfin ’s-avonds een camping gezocht, gegeten, en een heel gezellige café bezocht waar we eens lekker zijn doorgezakt.
Bergen op Zoom – Antwerpen – Brussel – Mons – Maubeug – La Capelle – Vervins – Montcornet – Reims – Troyes – St-Florintin – Auxerre – Clamecy – Varzy – Premery – Nevers (650 km – 11 uur)

Donderdag 18 juni 1998:
Een dagje rustig aan, slechts 300 km afgelegd, een aanloop naar de Ardêche. 
Even onder Aubenas, in Vogue overnacht. In het dorpje van zo’n 25 huizen hebben we in een bar een wedstrijd van de Fransen-met de Fransen- zitten kijken; feesten dus. Na een bezoek aan het toilet, die naast de bar was, bemerkten we dat er muziek vanachter een deur vandaan kwam. Na wat vragen aan de kroegbaas bleek er een discotheek te zijn naast de kroeg: De kroeg sloot om 23.30  en de kroegbaas verhuisde naar de disco, enfin, wij mee. Waar ze vandaan kwamen weet ik niet, maar er kwam rond middennacht allerlei volk de discotheek binnen. Dus weer een vroegertje!
Nevers – Moulins – Billy – Vichy – Thiers – Ambert – Le Puy – Mayres – Aubenas – Vogue (430 km)

Vrijdag 19 juni 1998:
Nu dwars door de Ardêche naar Marseille, waar we in een hotelletje (besproken) even 2 dagen bij konden komen van de tot nu toe opgedane ervaringen. In de ochtend, vlak voor Vallon-Pont-d’Arc hebben we ontbeten in een motorcafé, gerund door een rasechte Harleyfreak, die ook nog Nederlander bleek te zin; dus een uitsmijter spek in de vroege moren. De patron liet er zelfs zijn bier voor staan (onvervalste Hoegaarden Witbier!) om hoogstpersoonlijk voor ons een ontbijt in elkaar te flansen! Toen volgde een schitterende rit langs de rivier de Ardêche,
die naar mijn smaak veel te snel afgelopen was. Door naar Marseille met een klein stukkie snelweg, waar we opvallend veel positieve reacties van zowel Nederlanders als Fransen kregen, die ons meteen herkenden aan de oranje vlaggen achterop. Na 350 km die dag bereikten we het hotel in Marseille – dit hadden we vooraf voor 2 dagen geboekt- en ’s-avonds de stad in: dat werd dus feesten in het oranje in de oude haven aldaar. Er waren al veel Hollanders gearriveerd voor de wedstrijd die de volgende dag zou plaatsvinden. Met een paar Engelsen zijn we daar wezen stappen (ja, er zijn echt wel normale Britten!). Om 2 uur ’s-nachts sloot alles, dus lagen we een keertje vroeg in bed.
Vogue – Vallon-Pont-d’Arc – Pont-St-Esprit – Remoulins – Beaucaire – Arles – Martiques – Marseille (350 km)

Zaterdag 20 juni 1998:
De nationale Vulcandag en de dag van Nederland – Zuid-Korea, jullie hebben de wedstrijd op tv thuis of in de kroeg kunnen zien, dus daarover geen commentaar. Die dag was voor ons een rustdag, dus hebben we er eentje extra op gepakt. Het weer zat trouwens wel mee: 30 °C

Zondag 21 juni 1998:
Het vertrek die zondag uit Marseille vergeet ik nooit van m’n leven; bijna elke Franse auto die ons passeerde, toeterde en steevast gingen de duimen omhoog voor de 5-0 overwinning van de avond ervoor. Ik reed daar richting Toulon en was echt trots Nederlander te zijn. Na Toulon werd het rustiger en via St-Tropez en Cannes vonden we een camping in Grasse. De rit lans de Cote d’Azur was wederom van een uitzonderlijke schoonheid. Die dag waren het 250 km. Het uitgaansleven viel ietwat tegen in Grasse, maar na die 2 zware dagen in Marseille waren we wel toe aan wat rust.
Marseille – Toulon – Hyeres – Le Lavandou – Cavaleire – St-Tropez – Ste-Maxime – St.Raphael – Agay – Le Trayas – Cannes – Grasse (250km)

Maandag 22 juni:
Via de Route Napoleon 
naar Lac de Serre-Poncon, een meer, gelegen ongeveer 30 km ten oosten van Gap. Een rit van zo’n 200 km over diverse cols en door een schitterende omgeving. Vooral tijdens de afdalingen groeit mijn bewondering voor de wielrenners in de Tour De France (met of zonder) en de begeleidende motoren. Men moet wel over een heel groot hart beschikken om met 90 km/uur die afdalingen te maken, op de fiets of op de motor! Op de camping besloten we om ook maar te kijken of we voor de volgende voorronde wedstrijd van Nederland in St-Etienne daar aan kaarten konden komen. Die wedstrijd was pas donderdag, dus konden we een leuke route uitstippelen. Na enig overleg met het thuisfront kreeg Jan groen licht en wij besloten dat maar eens te vieren met een gezellig avondje stappen. Nou, dat viel zwaar tegen en het was ruim voor 12 uur toen we bij de tent aankwamen. Gelukkig hadden we nog wat bier staan, maar zonder vrouwen en muziek op een bijna uitgestorven camping ben je snel uitgefeest.
Grasse – Pas de la Faye – Castellane – Barreme – Mezel – Digne-les-Bains- La Javie – Col de Maurre – Le Lauzet-Ubaye – Savines-Le-Lac (215 km)

Dinsdag 23 juni 1998:
Vandaag een rit van 220 km door de bergen. Wat mij opvalt is het gemak waarmee mijn fiets de bergen beklimt en afdaalt. De overnachting is ditmaal in Tournon, een gezellig dorpje aan de Rhône. Morgen nog 90 km naar St-Etienne, dus kunnen we vanavond even ruig uit ons dak gaan.
Savines-Le-Lac – Gap – Aspres – Die – Crest – Valence – Tournon (220 km) 

Woensdag 24 juni 1998:
Rond het middaguur komen we aan in St-Etienne, waar midden in de stad een camping blijkt te zijn, er is slechts 1 probleempje ; zie deze maar eens te vinden!!. Na al 5 keer op hetzelfde pleintje te zijn uitgekomen, komt een motoragent op ons af en vraagt of wij het leuk vinden om al een uur lang rondjes te rijden. Na enige uitleg krijgen we een escort naar de camping, de agent leidt ons door rode stoplichten, over stoepen en verder alles wat God verboden heeft naar de camping en zet ons netjes voor de receptie af. Wat er zich verder die middag en avond in St-Etienne heeft afgespeeld, daar zal ik maar over zwijgen, maar het was gezellig!
Tournon – Annonay – St-Etienne ( 90 km)

Donderdag 25 juni 1998:
De dag van Nederland – Mexico. Kaarten op de zwarte markt blijken veel te duur, dus rest er niets anders dan de wedstrijd volgen op een groot videoscherm in het centrum. En natuurlik moesten we die smerige kat van de vorige avond verwerken. Er was nog een probleempje; Jan moest zaterdag weer op z’n werk verschijnen en dus moesten we vrijdag in 1 ruk naar huis!

Vrijdag 26 juni 1998:
Om 07.00 uur vertrokken uit St-Etienne, de tolweg op en richting Nederland. 12 uur later, een pijnlijk zitvlak, 900 km verder en wat ontwenningsverschijnselen ( geen alc%!) kwamen we terug in Bergen op Zoom.
St-Etienne – Lyon – Dyon – Metz – Luxembur – Brussel – Antwerpen – Bergen op Zoom (900 km)

Na deze (bijna) 3000 km weet ik waarom ik van motorrijden hou! Bovendien is de Vulcan heel betrouwbaar gebleken en ook het zitcomfort was zonder meer goed te noemen. Volgend jaar doen we dit nog eens dunnetjes over. De plannen gaan richting Noord-Italië we hebben het Verenigd Koninkrijk maar even uit ons hoofd gezet. Dit is voornamelijk het gevolg van het mooie weer wat we daar genoten hebben. Maar wat zin plannen? Je hebt een Vulcan en je doet waar je zin in hebt!

Groetjes, Eric
Vulcanrijder