2014 TOUR D’ÁRAGON

Nog een stukje Europa wat met de motor al tijd in de planning stond!.
Maandag 25 augustus was het zover. Op naar de Pyreneen!!! Rond 07.00 uur stond Roland aan de deur na reeds een 50 tal km uit Barendrecht afgelegd te hebben.
Na een bakske koffie vertrokken onder een bewolkte maar droge lucht. Via Antwerpen-Gent-Lille Frankrijk ingereden. Diverse korte stops voor het nuttigen van broodje, wa vocht en benen strekken verstreken de km onder de 2 wielers. Rond Parijs was het druk, maar goed te doen. De weg naar het zuiden bracht ons echter enkele buitjes, maar op de snelweg met goede regenkleding bleek dit niet echt een obstakel om lekker door te kunnen rijden. Even voorbij Poitiers hadden we het zo tegen 16.00 uur wel ver gehad, zodat we na overleg bij een tankstop besloten om bij de eerstvolgende stad/dorp de snelweg te verlaten en een hotelletje te zoeken.
Hadden immers ruim 850 km nu al op de teller staan! Middels Tripadvisor is dit tegenwoordig geen probleem , zodat we bij afslag Saintes direct een leuk hotelletje hadden gevonden. Logis Aurea Hotel zag er bescheiden maar goed uit met beschermde motorparking aan de achterzijde. Na inchecken stonden de gouden rakkers klaar om heerlijk even in de tuin onderuit te zakken alvorens ons op te gaan frissen. Naast het hotel was La Boucherie, een heerlijke steakrestaurant alwaar we onze magen goed konden vullen en terug in hotel na afzakkertje de nachtrust konden gaan pakken.
Dinsdag 26 Augustus op tijd eruit en na ontbijtje de motoren gepakt om richting Jaca (Spanje) te rijden. De drukte rondom Bordeaux viel gelukkig meer Alleen de regen werd hierna steeds heftiger zodat al vlug de regenpakken uit de tassen werden gepakt. De A65 richting Pau is echter wel een van de saaiste snelwegen van Frankrijk. Reden om het gas wat verder open te trekken , echter de heftige regen hield dit wat tegen. Toch klaarde het langzaam richting het zuiden wat op, zodat we met zonneschijn de rondweg bij Pau naderden. Vanaf Pau is het even binnendoor richting de E7, alwaar we in een verlaten dorpje een luncht tot ons namen. Hier bleek echter het restaurant bijna maximaal gevuld te zitten? Waar kwamen al die gasten vandaan? Toch heerlijk snel menu van de dag gegeten en de weg vervolgd richting de E7 naar Spanje. Gelukkig is dit niet echt een snelweg meer want die hadden we na 1000 km we een beetje gehad. Nu heerlijke kronkelweg door de Pyreneeën alwaar we na de Tunnel du Somport van 8602 meter lang een  zonovergoten Spanje inreden met een  temperatuur rondom de 27 °C. Het hotel in Jaca hadden we reeds van te voren geboekt en gevonden via wat motorreis-organisatie, die hier vaker bivakkeren. Zodoende hier 5 overnachtingen aan de rand van dit knusse dorpje, met een goede parkeergarage, bar en sauna. Bij aankomst rond 16.30 uur konden we hier heerlijk aan de bar onze pilsjes nuttigen alvorens de omgeving te gaan verkennen. Hadden immers nu ruim 1350 km op de teller staan! Op dinsdagavond bleek het zelfs behoorlijk druk te zijn in het leuke stadje Jaca (13.000 inwoners). Een echt toeristisch stadje aan de rand van enkele skipistes en met enkele monumentale gebouwen. Wij kwamen echter om wat te eten en te drinken. Ook dit bleek totaal geen probleem te zijn, al moesten we wennen dat ze hier in Spanje pas tegen 22.00 uur het avondeten nuttigen. Geen probleem daar Wij ons wel kunnen aanpassen.


Woensdag 27 augustus vertrokken we na een stevig ontbijtje uit de ondergrondse garage richting Frankrijk, want hier zijn toch de mooiste routes van de Pyreneen te vinden. 
Via de Col dAubisque die we natuurlijk graag op ons lijstjes hadden staan besloten om door te rijden naar Lourdes. 
Hier konden we ons en de motoren even zegenen voor een verder goed verloop van de motortrip. Via dezelfde weg teruggereden, maar zo´n col ziet er dan toch weer anders uit! Na een goede 400 km weer terug in hotel te Jaca, alwaar we ze ons lieten smaken, alvorens een ander eettentje in de stad te gaan opzoeken.
Donderdag 28 augustus hadden we niet zo´n behoefte om een lange tocht te maken. Het plan was gevat om binnendoor naar Pamplona te rijden ondanks dat op dit tijdstip van het jaar geen stieren door de straten renden. Via de A2605 naar Hecho en Anso gereden over heerlijke polderweggetjes door de bergen. Hier schitterende uitzichten en haarspeldbochtjes kunnen nemen. Via enkele cols van ruim 2000m afgedaald naar het stuwmeer even voor Pamplona. De snelweg A21 naar Pamplona even het gas opengetrokken om vervolgens in de beroemde stadje, alwaar begin juli de beroemde stierenrennen plaatsvinden. Nu hier een heerlijke lunch genomen en even door de stad gecrossed op onze ijzeren paarden. Via de snelweg A21 naar Jaca om hier met onze vaste traditie van drinken/eten/drinken de dag af te sluiten met zo´n 300 km alsnog op de teller vandaag.


Vrijdag 29 augustus met mooi weer vertrokken voor onze koninginnenrit.
Langs de grens Spanje/Frankrijk naar de Tunel de Bielsa (3000 m) gereden. Hier de grens gepasseerd en in een bewolkt Frankrijk gearriveerd.  Even voorbij het bekende ski-oord  St-Lary Soulan een lunchstop gemaakt. Hierna de Col d’Aspin ( 1500 meter) bedwongen met de stijgingspercentage van gemiddeld 8 %. Geen probleem voor de FJR en de FZ800! Ondanks de stevige mist een mooie route met leuke bochtjes. Hierna richting de Col du Tormalet (2115 m). Deze bekende Tour de France col was nog meer dan de Aspin in nevelen gehuld, waardoor het uitzicht slechts tot een 50 tal meters was beperkt. Jammer maar bovenop toch even een kleine pauze gehouden. Tijdens de afdaling gelukkig wat beter zicht en konden we op naar de laatste col , die we echter al 2 maal genomen hadden : De Aubisque met zijn 1710 meter hoogte. Hierna weer richting ons hotel in Jaca alwaar we na bijna 400 km de koninginnenrit erop hadden zitten.
De avond als voorheen te Jaca centrum doorgebracht.


Zaterdag 30 augustus hadden we echt geen zin om een koningsrit te gaan maken. Rondje Aragon en omgeving Jaca in volle zon was voor vandaag mooi genoeg. Vertrokken in de zuidelijke richting kwamen we onverwacht en mooie bosrijke omgeving tegen met heerlijk bochtenwerk. De Seira de la Pena blijkt dus ook wel toeristich te zijn met mooie rustige campings in The Middle of Nowhere. Ook schrokken we van de schitterende rotsformaties van Los Mallos de Riglos, een gelijkenis met de fameuze Grand Canyon was hier zeker op zijn plaats. Hierna richting Huesca gereden, wat weer bekend is om zijn schitterende kathedraal. Hier onze lunch genomen en het stadje verlaten via de noordzijde richting Barbasto. Vanaf hier de A138 genomen langs enorme stuwmeren en prachtige lange bochten. Ondanks geen plannen voor grote tocht bij thuiskomst in Hotel toch weer ruim 300 km op de teller. s’Avonds bleek het feest in Jaca te zijn! Heel de stad vol met kraampjes, kamelen, ezels en natuurlijk toeristen. Moeilijk een plekje op terras te krijgen wat gelukkig toch ons lukte!
Zondag 31 augustus vroeg op om onze terugreis aan te vangen. Via dezelfde route als heen ging het voorspoedig. Echter vanag Bordeaux leek het wel een zwarte zondag. Van 140 km/h naar bijna 0 km/h en zo met regelmaat wat geconcentreerd rijden betekende. Toch konden we aan het eind van de dag Tours binnenrijden. Hier een hotel genomen met parkeergarage en even de stad in geweest voor heerlijk avondeten. Maandag 1 september konden we bijtijds het hotel verlaten en de snelweg richting Parijs nemen. Ook hier viel de drukte op de rondweg mee, zodat we toch aan het eind van de middag met net geen 4000 km op de teller, in de tuin met een gouden rakker kon gaan zitten. Roland mocht de 4000 km wel afmaken maar zat iets later aan zijn pilsje