2023 Picos de Europa

Woensdag 10 mei: Woerden- Evreux (F) 595 km

Tegen 08.00 uur vertrokken met beetje miezerregen. Bij de Westerscheldetunnel toch maar na een paar krentebollekes genomen, regenpak aangedaan en zo verder gereden via Gent-Lille en Amiens. Hier beetje de draad kwijt met mij navigatie, maar al snel de goed route teruggevonden. Rond 16.30 uur aangekomen in Evreux, alwaar ik uurtje geleden, tijdens een stop, een hotel geboekt had. Parking bleek echter 500 meter verderop te zijn , dus maar voor het hotel neergezet. Hier heerlijk me opgefrist en de stad in gegaan voor een pilsje en wat te eten in een best chique etenstentje ( Cote Rotisserie). Daarna nog wat foto’s van de stad gemaakt en terug naar hotel om heerlijk te gaan slapen.

Donderdag 11 mei: Evreux- Poitiers 350 km

Tegen 08.30 uur vertrokken met mooi droog weertje. Veelal binnendoor gereden door mooie bosrijke omgeving en via mooie weggetjes. Paar keer gestopt voor wat te eten / drinken en te tanken. Even voor Poitiers bij het Futuroscope zeer donkere wolken, dus snel naar het hotel gereden, alwaar bij aankomst de zware regenval met bakken en hagelstenen uit de lucht viel. Opgefrist en pilsje genomen waarbij rond 17.15 Paul arriveerde. Leuk om hem weer te ontmoeten en samen naar Pizzeria “Mamma Mia” om de hoek gelopen, daar het restaurant in het hotel gesloten was. Na bijkletsen, een kleine wandeling over de Markt, naar de kamer gegaan voor de nachtrust.

Vrijdag 12 mei: Poitiers- Bayonne 445 km

Rond 08.30 samen vertrokken uit Poitiers richting Bayonne. Eerst hoofdzakelijk de N10 genomen door de Cognac streek, om vervolgens over de snelweg om Bordeaux te vermijden Hierna binnendoor door Les Landes, waar de boeren speciaal voor ons mooie en wisselende uitzichten hebben verzorgd. Tegen 10.00 uur een kopje koffie op een terras: het leven is goed. De omgeving is echt heel mooi maar de lucht wordt almaar zwarter en het begint te regenen. Op een gegeven moment echt de zondvloed met onweer en hoosbuien.
Plots zie ik een (chique en duur) restaurant waar we naar binnen vluchten. Druipend de volle eetzaal in. We bestellen het goedkoopste gerecht en voor het eerst wordt aan Paul gevraagd hoe hij zijn hamburger wil: rare, medium of well-done ?? Maar het smaakt goed en na afloop schijnt de zon alweer.
Tijdens een korte stop in een onbenoemd dorpje begint het weer te regenen en besluiten we via de tolweg terug naar het hotel te rijden.
Op de snelweg stortbuien, geen zicht en bang voor aquaplaning.En dan stopt het weer en arriveren we in Bayonne met zonneschijn  Het hotel is prima en we parkeren de motoren overdekt. Inchecken, drankje, handschoenen drogen met de föhn. Het restaurant blijkt dicht dus we wandelen een half uurtje de stad in naar een Italiaan. Paul eet maar weinig na die giant lunch maar zelf heb ik daar veel minder moeite mee. En tsja, over het dessert hoef ik niets te zeggen, een dure Irish Whiskey die heel goed smaakte! Op weg terug naar het hotel nog wat sightseeing maar niet te veel want het regent. Nu op de kamer met nog een pilsje als slaapmuts

Zaterdag 13 mei: Bayonne – Suances 330 km

Vandaag vervolg van de Camino De Santiago met de motor. Nu bijna 1700km op de teller. Vandaag weer wat regen en flink wat water op de binnendoor weggetjes, alsmede een paar 100 wielrenners, die ook het slechte weer trotseerden. De 13e zou ongeluk moeten brengen maar ons bracht het alleen maar geluk. Het begon al toen we om ca half 9 gingen rijden: toen regende het niet en was er zelfs wat zon. Ook de rest van de dag was het soms even droog of regende het tenminste niet heel hard. Echt een geluksdag want we zijn ook niet door de bliksem getroffen en motoren hebben geen hagelschade opgelopen. We hebben genoten. Wat minder foto’s dan gewoonlijk want de camera lag in een plastic zakje onderin de tanktas. We hebben de hele route gevolgd en daar van genoten. Via de mooie stad San Sebastian (Donastia) in de regen de boulevard bekeken. De noordkust van Spanje is prachtig en de haarspeldbochten zijn in de regen lang niet zo glad als ik vreesde. Kopje koffie op z’n tijd, broodje rauwe ham voor lunch en om 16.45 uur arriveren we in Suances. Kort daarna in ons hotel, iets chiquer dan gebruikelijk. Dit is onze eindbestemming, hier verblijven we 5 nachten. Ook geluk hebben we met de weersvoorspelling alhier want aanstaande dinsdag is het de hele middag droog. We verheugen ons er al op.  Vandaag 330 km gereden en vanaf huis tot hier in totaal bijna 1700 km. Inchecken, drankje, douchen en de föhn maakt weer overuren. Diner (om 20.30 uur!!!) is een lopend buffet en zonder de dames die ons tot de orde roepen, nemen we het er eens goed van. Om 22.00 uur naar de kamer om dit prevelementje te schrijven en dan gauw naar bed.

Zondag 14  mei:  Rondrit PICOS DE EUROPA 1    240 km

Wat een fantastische trip is dit, we genieten. Na een gezond en cholesterolvrij ontbijt vertrekken we om ca half negen.
Het regent niet, er schijnt wat zon en ook gedurende de dag slechts enkele kleine buitjes. Zelfs de weersvoorspelling is iets verbeterd.
Over de sneeuw praat ik niet want tenslotte heb ik dat risico bewust genomen toen ik een reis naar Spanje boekte. Volgend jaar kies ik een warm land.
Prachtig rijden door de schitterende natuur van Spanje, onderweg wilde paarden en koeien gespot.
Diverse passen gereden maar halverwege de Pico de Tres Mares (Alto Campoo) 2175 m moeten omkeren vanwege de sneeuw. Dat keren op die steile berghelling was een spannende gebeurtenis want de wielen gleden weg in de sneeuw en het wegdek was te steil om dwars te staan en toch bij de grond te kunnen. Met gezamenlijke krachten en hulp van een automobilist is het gelukt zonder om te kukelen.
Daarna om het Ebro-stuwmeer, ook al mooi. Eind om moeten rijden vanwege een afgesloten brug, getwijfeld om er toch overheen te gaan maar het niet gegokt. Wat een prachtig land is dat Spanje, jammer van het klimaat.
Om half vijf weer terug bij het hotel. Drankje, douchje, droog fohnen en om half negen diner.

Maandag 15 mei: Rondrit PICOS DE EUROPA 2    150 km

Om 08.00 uur weer een eenvoudig doch voedzaam ontbijt en om 09.00 uur vertrek.
Volgens de voorspellingen de hele dag regen dus vandaag de kortste route.
Morgen wordt alles beter en zullen we de koperen ploert vervloeken als deze ongenadig op onze bol brandt.
De route voert eerst langs de kust, alvast goed voor een paar foto’s van Suances en de vuurtoren.
Verder weer, paar mooie vergezichten en wat oude meuk.
Dan naar Comillas, de woonplaats van Gaudi en het huis van zijn vriend El Capricho, wat hij mocht ontwerpen
We mogen dan cultuurbarbaren zijn hier willen we toch even bij stilstaan.
We bezoeken en bezichtigen dit prachtige pand, beetje Tabbertstijl maar indrukwekkend.
We twijfelen over de entreekaartjes maar ik regel korting met mijn 65+ pas, zelfs voor Paul, die nog lang geen 65 is.
We bewonderen het Gaudi optrekje en maken er wat foto’s en een video voor het nageslacht.
Tot nu toe was het alleen wat miezerregen maar na de koffie breekt de pleuris los.
We schuilen een half uur maar gaan uiteindelijk toch rijden want het blijft maar regenen.
Bij San Vincente de la Barguere bewonderen we nog meer oude meuk en een lange brug.
Vleugje cultuur, zo zijn wij
We hadden gepland in Santillana de la Mar nog wat meer oude zooi te bekijken maar de regen spoelt al onze goede voornemens weg.
Dus terug naar het hotel, waar we om half vier arriveren na slechts 152 km vandaag.
Paul had al bier en wijn besteld, maar omdat ik nog niet geheel opgewarmd was van de rit leer ik het serveermokkel hoe ze Irish Coffee moet maken.
Het is het niet helemaal maar smaakt prima.
Na het diner naar de kamer, morgen schijnt de zon, vast en zeker.

Dinsdag 16 mei: Rondrit PICOS DE EUROPA 3 280 km

Oh, oh, we zijn zo blij want vandaag is het zonnetje er bij.
Mooi weer was beloofd en mooi weer hebben we gekregen.
Toen ik vanochtend uit het raam keek was het nog knudde maar geduld is een schone zaak.
Ochtendroutine is bijna sleur met om 08.00 uur een goed ontbijt en om 09.00 uur vertrek.
In de ochtend nog zwaar bewolkt en koud maar wel heerlijk rijden.
Elkaar nog even kwijt maar in dit mobieltjestijdperk is dat geen probleem meer.
Wel nog regen onderweg maar meer harde miezer.
We zijn inmiddels erger gewend.
Hoog in de bergen natuurlijk koud 4 graden maar! en mistig maar gelukkig dit maal geen sneeuw.
Om een uur of twee begon de zon.
Heerlijk en weldadig, wij houden van de zon 🌞 In een haarspeldbocht kwam ik echter een bus tegen die opwaarts ging, dus moest ikzelf even keren om deze voor te laten gaan.
Als lunch in Laredo, een tosti, niet alleen met ham en kaas maar ook nog een gebakken ei.
Briljant en heerlijk.
Om kwart voor vijf terug bij het hotel.
Drankje zoals gewoonlijk maar ik zet het maar niet meer op de foto, ze lijken teveel op elkaar.
Half negen diner, met daarna nog afzakkertje op de kamer

Woensdag 17 mei: Rondrit PICOS DE EUROPA 4  290 km

Wow, de hele wereld is veel mooier als de zon schijnt.
Vanochtend vroeg al SCHITTEREND WEER 🌞
Eerst een stuk gewandeld omdat de ontbijtzaal pas om 08.00 uur open gaat.
Om 09.00 uur rijden we weer weg.
Opnieuw stoppen op bekende punten want in de zon zijn ze veel mooier.
Overal wandelaars, het schijnt hier een bekend pelgrimsoord te zijn.
Ik wandel graag maar er zijn grenzen.
4 Kopjes koffie voor € 4,80 en ze viel bijna flauw van de hele euro fooi 😉
Prachtige route door de kloof van de Rio Deva, het landschap is zo divers, we genieten.
Om half vijf weer bij het hotel na de laatste km’s in een stevige wind door het dal van de Ebro te rijden.
Morgen het laatste dagje Pico’s, helaas aan alles komt een eind.
Gelukkig is het daarna nog 3 dagen rijden naar huis.
Maar zover is het nog lang niet.

Donderdag 18 mei: Rondrit PICOS DE EUROPA 5 370 km

Vandaag half uurtje vroeger mogen ontbijten omdat we een extra lange tocht voor de boeg hebben.
Het natuurpark Pico’s de Europa.
Om half negen rijden we al weg.
Schitterend weer, fantastische wegen en aangenaam gezelschap.
Eerste koffietentje wilde niet schenken maar bij de volgende waren we wél welkom.
Ik zal het moois onderweg niet proberen te omschrijven, kijk zelf maar naar de foto’s.
’s Middags weer koffie maar nu met een broodje rauwe ham met tomaat bij wijze van lunch. Na ons zware ontbijt is dat meer dan zat.
Pas om half zes bij het hotel wedergekeerd na vandaag 352 km.
Pilsje zoals gewoonlijk aan de bar.
Morgen weer richting huis, al doen we daar relaxed 3 dagen over.
Weer fijn naar mijn eigen mokkel thuis.
Oost, west, thuis best.
Die Spaanse senoritas zijn wel moppig maar een goed gesprek kan je er bijvoorbeeld niet mee voeren.

Vrijdag 19 mei: Suances – Bayonne 350 km

Gelukkig weer een buslading waardoor de ontbijtzaal reeds om 07.30 uur open gaat.
Om half negen varen we het zeegat uit.
Uurtje rijden en het regent weer, uurtje regen en het is weer droog.
Een prachtige route over diverse passen.
Niet zo heel hoog maar wel richting Frankrijk en dat is ons doel vandaag.
Niet zo heel veel foto’s want we moeten vandaag toch wel stevig doorrijden om tijdig in Frankrijk te zijn.
Ze hadden het over krimpflatie en daar vallen deze espresso’s vast onder.
Nu hebben de brommerts hoognodig benzine nodig maar die is nergens te koop.
Jan verlegt de route naar de tolweg maar ook daar niet. Vlak voor de grens tegen goedkoop Spaans tarief een pomp gevonden. 600 km op de teller en er ging 29,2 liter in!!! Paul voor de pomp kwijtgeraakt. (had de snelweg verlaten voor een andere pomp) Wel leuk het laatste half uurtje blazen op de tolweg naar Bayonne.
Kwart over vier bij hetzelfde hotel in Bayonne waar we de heenweg ook vertoefd hebben.
Nu wel met een beschikbaar restaurant, alwaar we heerlijk konden dineren.

Zaterdag 20 mei: Bayonne – Orleans 670 km

Weinig te melden vandaag.
De Long Way Up, via de Peage naar huis.
Half 8 ontbijt, half 9 departure en verder uitzitten.
Kopje koffie onderweg en om half 5 in Orleans.
Ibis budget hotel noemen ze het.
Gewoon Formule 1 hotel met naam en prijs van Ibis.
Geen bar, geen restaurant, geen helemaal niets.
.Douchen en Orleans in.
Hmmmm, ver van centrum dus niets.
Telefoon weet een pizzeria maar die is nog dicht.
Dus eerst bij een soort snackbar, goktent, rovershol een dikke pils.
Dan terug naar de pizzaboer.
Prima pizza, nog beter toetie.
Terug naar het zogeheten hotel waar niets te doen is dan naar bed te gaan.

zondag 21 mei: Orleans – Woerden 660 km

Weer veilig thuis.
Ontbijt in het Ibishotel was ook als in een F1 hotel, het enige verschil is de prijs.
8.00 Uur vertrek.
Parijs viel mee, maar logisch zondagochtend vroeg.
Een engeltje had in mijn oor gefluisterd dat de Kennedytunnel bij Antwerpen was afgesloten. Vandaar vanaf Parijs Brussel gevolgt, om deze tunnel te vermijden. Daarvoor heeft ze nog een hele dikke smakkerd tegoed.
Helaas was heel België een grote file.
Tientallen kilometers tussen de files op de ring van Brussel door gelaveerd, ik hoop niet dat er nog meer schade aan mijn koffers gereden is. Daarna ongeval op de ring van Antwerpen. Voor de automobilisten ruim 2 uur stilstaan. Als motard half uurtje door deze file slingeren
Bij Rotterdam zwaaien, tot volgend jaar. Half vijf thuis na vandaag blijkt de hele trip 4750 km kilometer te bedragen.