6 T/M 12 SEPTEMBER
dag1: Vertrek in de late namiddag naar Valkenburg
dag 2: Vanaf Schimmert (L) met zijn allen vertrokken richting de Moezel. Dit via een prachtige route, alwaar van geen snelweg gebruik werd gemaakt, maar volop leuke smalle weggetjes door bossen en glooiend landschap. Tegen de avond in Cochem aangekomen, alwaar de motoren in een iets verderop gelegen garage gestald konden worden. Na opfrissing in een leuke kelder aan de Moezel , heerlijk gegeten en daarna nog afzakkertje genomen.
Dag3: vanaf Cochem direct via mooie bochtige routes door bossen en glooiend heuvellandschap naar het Zuiden van Duitsland gereden. Om wat tijd te winnen hier een uurtje snelweg genomen . Dit tot in Oostenrijk, alwaar we weer binnendoor naar Etttal reden. Dit in de nabijheid van Garmisch-Partenkirchen. Beetje uitgestorven, maar toch heerlijk kunnen eten en natuurlijk slapen.
dag4: Vandaag vanaf Ettal naar Moena (I). Mooie rit, maar best een afstand! Dit over de Gerlos pass en de GROSSGLOCKNER. Mooie route en in Italië, het begin van de Dolomieten kunnen waarnemen. In Moena een keurig hotel met goede parking en zag er gezellig plaatsje uit. na opfrissen het dorpje ingelopen om leuk restaurant te zoeken. Nu was het echter ineens uitgestorven, maar 1 restaurant zag er perfect uit!
Dag 5 en 6 vanuit Moena besloten om geen Stelvio pas te nemen daar dit toch een ritje van 4-500 km zou zijn. Daarom besloten om 2 dagtrips te nemen die wat korter zijn en toch een mooi beeld geven van de Dolomieten. Verrassend was de Passo di Giau, denk eigenlijk nog mooier dan de Stelvio, die ik al eens gereden had.
De 2e dag een ritje langs het noorden van Moena, richting Bolzano en retour. Hier echter na de koffiepauze wat rare mankementen aan de FJR1300. Windscherm ging niet meer omhoog, richtingaanwijzers weigerden en verlichting uitgevallen?? Toch even verder gereden, maar loste zich niet op. In de buurt van Bolzano een garage gezocht, die niet open bleek te zijn. Bij stoppen kwam er rook vanonder de tank en kreeg de motor niet stop. Tot de noodstop, die gelukkig wel werkte. Er bleek iets meer aan de hand te zijn, dus wegenwacht erbij gehaald. Dit duurde allemaal wel wat lang. De rest van de groep reed dus maar door naar hotel. Ik met Roland naar de Yamaha dealer, alwaar ze het niet 123 konden oplossen. Accu bleek wel opgeblazen, maar oorzaak? Dus motor daar achtergelaten voor hopelijk een reparatie en met Roland achterop naar hotel. Daar opgefrist en uit eten gegaan met wat afzakkertjes.
Dag 7 Zou dus via de Tjimmelsjoch naar het Zwarte woud gaan. Ik echter geen motor, dus de rest uitgezwaaid en gewacht op de taxi naar Bolzano. Daar bij de Yamaha reparateur zag ik al een duimpke omhoog en alles bleek dus in orde te zijn. Er was een kortsluiting gevonden in de bekabeling van linkerhandvat naar centrale electrische unit. Dit hadden ze opgelost en ik kon er weer mee rijden. het was echter al tegen de middag, dus de snelweg genomen over de Brennerpas naar het Zwarte Woud. De weg ten noorden langs de Bodensee was echter een crime, zodat opschieten niet echt een feit was. Toch met wat stops rond een uur of 7 bij het hotel in Furtwangen (Zwarte Woud) aangekomen en bijna gelijk met de anderen, die zeker wel een mooiere route gehad hadden. Toch heerlijk opgefrist, gegeten en afgezakt.
Dag 8: na het ontbijt richting huiswaards. Toch nog even de Schwarzwaldhochstraße of ook wel de B-500 genomen tot Baden-Baden. Blijft oppassen hier met vele snelheidscontroles! vanaf Baden-Baden de snelweg genomen, waarna in Nederland eenieder zijn route naar huis nam. mooie week Dolomieten dankzij Ride2Discover!